Här kommer Tony Strobls klassiska Kalle Anka
av Anders Berglund
"Secret Of The Sargasso Sea" (Donald Duck 72). Ingen svensk titel, publ. i Kalle Anka & Co nr 19/1961. © Walt Disney Prod.
VET DU HÄNDELSEVIS vem som tecknat flest sidor Disneyserier genom åren? Tony Strobl är ett bra tips. Var du Kalle Anka-läsare någon gång mellan 1955 och sent 70-tal känner du utan tvivel igen hans serier. En enkel och klar stil, ett stoiskt tempo och en ofta underfundig intrig gjorde dem uppskattade av många. Kort sagt - hans namn är ett av dem som förtjänar att lyftas fram ur skuggan av det stora varumärket Walt Disney.
Tony Strobl. Foto: Klaus Strzyz (ur hans och Andreas C. Knigges bok "Disney von Innen" (Berlin 1988) ISBN 3-548-36551-5. |
I december 1938 påbörjade han sitt första uppdrag: amorinerna till pastoralsymfoniavsnittet i Fantasia. Jobbet var in-betweenerns, det vill säga slavgörat med att rita alla de mellanteckningar som behövs för att animatörens mer enstaka bidrag ska få liv. Om alla dessa småänglar mindes han senare: "När det var färdigt räknade jag dem; då det ibland var så många som 18-20 som flög omkring samtidigt, blev det totalt 77 000!" Sedan arbetade han bland annat med Dumbo och Pinocchio innan kriget kom och armén kallade in honom.
Barks | ||||||
Tidig Barks | Murry | |||||
Bradbury | Moores | |||||
de Lara | Taliaferro |
I mitten av 60-talet hörde Tony av folket på Walt Disney-studion igen, nu angående jobb som serietecknare på frilansbasis. Bolaget hade nämligen också så smått börjat producera serietidningsserier, men bara för publicering utanför USA (Western Publishing hade ju USA-marknaden på licens). Han tackade genast ja, särskilt som Disney betalade mer än Western: 30 dollar per sida mot 23. Dessa serier publicerades flitigt i den svenska Kalle Anka-tidningen från sent 60-tal och ett decennium framåt, sedan allt sparsammare fram till 80-talets mitt. Samtidigt fortsatte Strobl att arbeta för Western Publishing, men i allt mindre utsträckning; från mitten av 70-talet dessutom nästan bara med målarböcker, pussel och sådant - inga serier.
"I självförsvar skriver jag en historia då och då..."
Under sina första Western-år tuschade och textade Strobl också de serier han tecknade. Problemet var att han var så ohyggligt långsam på den sortens jobb - "en åttasidorshistoria tog mig två veckor då, med sjudagarsvecka!", så sedan mitten av 50-talet har han begränsat sig till själva blyertstecknandet. Av samma skäl har han för det mesta inte skrivit manus till serierna; då det inte var hans starka sida gav det helt enkelt bättre ekonomiskt utbyte att bara hålla sig till tecknandet. Tuschandet är det främst två personer som stått för genom åren: Steve Steere och John Liggera.
Hans sista insatser som Disneytecknare var på dagsstrippserien med Kalle Anka 1986-87, samt på söndagsserien en kort period 1987. När jag själv hade nöjet att träffa honom i juni 1987 i hans hem i Northridge, strax intill Hollywood, hade han just blivit uppsagd. Det irriterade honom högeligen. Som frilansare hade han alltid haft en mycket lös relation till studion, och någon pension hade han därmed heller inte. Allra sista seriejobbet var som manusförfattare till den nystartade Duck Tales-serien, 1987-89. Tony Strobl avled 1991.
Vad gäller manuskripten var det det normala att de skrevs av andra än tecknarna själva, med Carl Barks som det stora undantaget. Dessa manus kunde dock vara väldigt olika till utförande och utförlighet, alltifrån ren maskinskriven text till detaljerade bildsynopsis med skisser på enskild rutnivå. Det säger sig självt att det därmed också finns en stor gråzon när det gäller vem som ska få äran av att ha skapat en viss serie. Samma manus skulle utan tvivel ge helt olika intryck om de utförts av två olika tecknare, även med exakt samma repliker. En viss parallell kan nog ses i förhållandet mellan författare och regissör i en teateruppsättning.
Under senare år hände det trots allt att Strobl skrev historier själv:
"Somliga serieförfattare ger en problem", berättade Strobl för mig i ett brev 1982. "De är själva inte tecknare och föreställer sig därför inte layouten av en ruta med dialog. De blir så 'pratiga'. Tre eller fyra figurer som samtidigt pratar i en ruta, plus ytterligare sex eller åtta som strosar omkring i bakgrunden. Det lämnar sällan någon plats för teckning. Så i självförsvar skriver jag en historia då och då, med ett minimum av dialog och massor av rum för tecknandet."
Författare till Strobls serier i Donald Duck fram till början av 60-talet var främst Carl Fallberg, Bob Gregory och Vic Lockman.
Strobl började sitt arbete med att skissa sidlayouten på en A4-sida, såvida inte manuset redan hade med den. Därefter tecknade han ruta för ruta på ljusbordet, i dubbel skala, för att slutligen renrita och föra samman rutorna till en färdig sida på genomskinligt papper (smörpapper). När han var som snabbast klarade han av 35-40 rutor per dag, alltså 4-5 sidor.
Musse och Långben à la Strobl. © Walt Disney Prod. |
Strobl ritade som sagt alla möjliga serier, inte bara ankor, men trots att han gjorde Musse Pigg "umpteen times" blev han aldrig riktig vän med honom. Däremot gillade han att rita Snurre Sprätt, liksom flera av de andra Warner-figurerna:
Slapstick i lugnt tempo
Strobls tecknarstil utmärks av rena, jämna och harmoniska linjer, med en tendens åt det statiska. Just detta ger ibland en extra poäng, med stoiskt lugna figurer under det att handlingen går mot kaos. Särskilt tydligt används denna komiska dimension i serierna med kusin Knase under det tidiga 70-talet. Ett annat kännemärke är de extremt fyrkantsbehakade hundmänniskorna i bifigursgalleriet.
"Snurre var en smärt figur, elegant och lätt att rita. Jag hade mer besvär med Pelle Pigg och Petunia. Och så var det Helmer [Mudd] och Daffy, en verkligt vild personlighet som man kan göra mycket med."
Svenskarnas första möte med Strobls ankor skedde 1955 i och med att Walt Disney's Serier nummer 8 - "Kalle Anka i Honolulu" - kom ut i cigarraffärerna. Det är titelhistorien på 12 sidor som är Strobls, och det är också han som tuschat. Ankorna har här påfallande runda former, men är ändå ytterst välproportionerade. Andra typiska tidiga Strobl är "Skeppet som seglade utan besättning" (KA & C:o 17-19/1959) och "Kalle Anka och rock'n'roll" (KA & C:o 3/1958) - serien där ungarna gör Kalle vansinnig med sitt diggande av Melvis Pressby. De båda är tuschade av John Liggera.
Också historierna har gemensamma drag, som jag i brist på detaljkunskap om manusförfattarna också tar mig friheten att kalla typiska Strobl. Det jag avser är ett drag av absurditet på vardagsplanet som genomsyrar hans serier, faktiskt genom alla år. Tonen är tilltalande småputtrig. Ungarna fäller ideligen sarkastiska kommentarer om sin överambitiöse farbrors förehavanden. Det är visserligen ett klassiskt Kalle-mot-knattarna-tema, men särdeles framhävt i många Strobl-serier. Ett antal små mellanhavanden adderas till en ofta rätt fantastisk och kaotisk helhet. Man kan kalla det slapstick, men i ett mycket lugnt tempo.
Ett höjdarexempel är "Kalle Anka som tidningsbud" ("The Paper Route Panic", KA & C:o 8/1960), också tuschad av Liggera. Grundhistorien är enkel: Kalle ska sköta ungarnas tidningsutbärning medan de är på gröngölingsläger. Han missköter (naturligtvis) uppgiften å det grövsta, helt uppslukad som han är av uppfinnargriller. För att försöka ställa allt tillrätta igen åtar han sig det distrikt ingen vill ha - Rackargränd - och med sedvanlig dumdristighet är han övertygad om att han med lite enkel artighet och hjälpsamhet ska göra det till ett önskedistrikt. Han tror också verkligen på sin replik: "Nu har vi gjort ett gott arbete, barn!" när de avslutat första dagens runda, allt medan hela distriktet är försatt i brand och prenumeranterna pucklar på varandra. Det tjusiga är att kaoset byggs upp i fullt rimliga delsteg, och att det i varje steg också ter sig fullt möjligt att Kalle verkligen inte har en aning om vad han åstadkommer.
"Kalle Anka och den fantastiska fiolen" ("DD in The Fabulous Fiddlesticks", KA & C:o 46-48, 1960).
Nåväl, tillbaka till där vi var - i början av "guldåldern". Den började alltså med Donald Duck nummer 65 och serien "One for the Whammy" ("Kampen om pokalen", KA & C:o 18-20/1960), där vi stiftar bekantskap med den skotske kusinen Lill-Angus från farbror Joakims födelseby Sparhult i Skottland. Vi får oss också en spännande femkamp till livs, med grenar som stångstörtning, loppspel och korthusbygge.
"Ungarna och hjulångaren Pludrik" ("Riverboat Shuffle", KA & C:o 24-26, 1961) © Walt Disney Prod.
Mot sextiotalets slut fick Strobls ankserier allt mer bära upp Kalle Anka-tidningen, i takt med att Barks' alster gradvis försvann efter hans pensionering. Bland fortsättningsserierna återfanns ett tag nästan uteslutande Strobl-ankor och Murry-Mussar. Linjeföringen hade blivit än grövre, men fortfarande stod de sig gott i konkurrensen. Historierna utspelade sig liksom tidigare mestadels i vardagen på hemmaplan och behandlade triviala grundteman. Ett nytt tema byggdes däremot upp kring kusin Knase, som kommit in som ett nytt kaoselement i mitten av 60-talet, först i en vildare tappning tecknad av Al Hubbard, men snart inkorporerad som fast medlem också i Strobl-Ankeborg. Dessa serier har Kalle och Joakim som Knases motspelare, och poängerna byggs upp kring missförstånden mellan de tre. Man får i ovanligt hög grad följa vad figurerna tänker, medan dialogen är mer återhållen.
Referenser:
"Tony Strobl" av Anders Berglund, NAFS(K)uriren 10, juni 1983.
"Ner med Barks-plankarna" av Karl-Erik Lindkvist, NAFS(K)uriren 11, septober 1984.
Intervju med Tony Strobl av Klaus Strzyz i Strzyz-Knigge: "Disney von Innen" (ISBN 3-548-36551-5), Berlin, 1988.
"Disney Index" av Alberto Becattini, Florens 1990/93.
"The Disney Comics Homepage". Här finns den ambitiösa Disney Comics Database, en översikt över äventyr, figurer och tecknare.
This article is also available in English.
Om artikelförfattaren.
© Anders Berglund