Please note: All files marked with a copyright notice are subject to normal copyright restrictions. These files may, however, be downloaded for personal use. Electronically distributed texts may easily be corrupted, deliberately or by technical causes. When you base other works on such texts, double-check with a printed source if possible.

Ett Stockholmspanorama (1897)
 
Foto: Ernst Roesler
 

 

Ett fyrdelat panorama taget från Mosebacke vattentorn på Södermalm. Klicka på bilden, så visas den stora panoramabilden, som på skärmen upptar ungefär 62 centimeters bredd (360 K). Ställ muspekaren över olika delar av bilden och läs i webbläsarens statusrad vad som visas. Detta är 1897 års Stockholm, ett år då Sven Hedin återvände från sin första expedition i Asien, S.A. Andrée anträdde sin ballongfärd mot Nordpolen och August Strindberg skrev ”Inferno”. Detta var också året för den stora Allmänna Konst- och Industriutställningen. Utställningens Industrihall syns ungefär i mitten av panoramats tredje fjärdedel (och på bilden nedan). Stockholm har varit platsen för flera stora utställningar genom åren. 1909 gällde det konstindustri och konsthantverk, och 1930 visades modern svensk formgivning och arkitektur, särskilt då den berömda funktionalismen. Och när dessa rader skrivs är Stockholm Europas kulturhuvudstad '98. Foto: Ernst Roesler (den andra bilden har okänd upphovsman).

Entrén till Allmänna Konst- och Industriutställningen 1897. Bilden är tagen från Strandvägen över Djurgårdsbron. Den höga byggnaden i mitten är Industrihallen, ritad av Ferdinand Boberg. Till höger Nordiska museet, vars tillbyggnad ännu inte var färdigställd.

(Läs också ”Stockholm and the Stockholmians”, en turistvägledning på engelska från 1896!)



[English Homepage]
[Svensk bassida]
[Origo menu]

***